Accéder au contenu principal

Articles

Mask, movement 1 - Vangelis

Chef d'oeuvre de Vangelis, Mask est puissant et sublime. Le premier mouvement a un passage presque mozartien au milieu, plein de poésie, de douceur avec un peu d'élégie. À savourer au casque.

Concert avec Champollion ce soir

Il y a six ans jour pour jour, j'étais seul en scène pour promouvoir mon dernier EP, Grâce, qui allait devenir le dernier volet de la trilogie Mental Bazar Electrique ! Ce soir, je serai en concert avec Champollion à la Ferme Bermond à Sophia Antipolis pour un retour sur scène qui va faire du bien !

Blade Runner, Main Titles - Vangelis

En hommage à Vangelis, voici selon moi son plus beau titre, Blade Runner Main Titles. Le son du Yamaha CS-80 est sublime et j'ai tenté de le reproduire maintes fois !

Vangelis

  Vangelis n'est plus, emporté lui aussi par la pandémie du COVID-19. Il reste et restera pour longtemps encore ma principale influence dans le domaine de la musique pour synthétiseurs, de même que dans celui de la construction sonore elle-même. Il incarnait pour moi l'exemple même de l'artiste : autodidacte, ultra créatif, farouchement indépendant, sans concession avec l'industrie musicale, en perpétuelle recherche. Son œuvre est inégale, certes. Ces travaux les plus récents ne m'ont pas touché (Juno, Rosetta). En revanche, Mask, Antartica, l'Opéra Sauvage, l'imposant Mythodea (dont il faut regarder la version live!) sont éternels. Mais son oeuvre maîtresse restera pour toujours Blade Runner (l'histoire de cette BO qu'il n'a pas pu publier immédiatement est épique). Pour moi, Blade Runner, surtout son Main Titles, c'est Debussy qui joue du CS-80. Ce qui me marque le plus, c'est que sa musique est en très grande partie improvisée. Il s

MERIS Enzo, the editor

ENZO Editor, by StudioCode You know that I am a big fan of the Meris Enzo pedal , allowing be to mix both worlds of guitar and synthsizers. I have created a MIDI box to control this pedal. But the smart guys of Studio Code have  created an online editor  that I heavily use and I thank them for this tool ! Here is the link to use it :  https://studiocode.dev/enzo-editor/# To enjoy it, you will need: A Meris Enzo pedal (well... yes.) A MIDI box, either a DIY one or the MERIS version A TRS cable to connect your MIDI box to the Enzo A USB-MIDI interface like this one A computer with an internet access Using your preferred Internet browser, go to the editor's URL (see above) and pay attention to the special authorizations that are required to access your MIDI device. In the editor's windows, configure the MIDI input and output to ensure that the editor communicates with the pedal. AND ENJOY ! The editor gives you a visual interface of ALL the settings of the pedal. Furthermore,

Lady Blue, back to basics

  Back to basics... with an SSS config with my Kinman Woodstock noiseless set. I got rid of the Seymour Duncan Hot Rails that I mounted a few days ago . It sounds too muddy to my taste (and/or to my very peculiar Lady Blue strat...) Anyway, the EMG SPC (the black knob) provides a creamy and powerful tone when needed. I don't really need an humbucker here.

Going backwards, by Depeche Mode

This song is sadly relevant : war in Ukraine, and far-right rising in Europe, specially in France Lyrics We are not there yet We have not evolved We have no respect We have lost control We're going backwards Ignoring the realities Going backwards Are you counting all the casualties? We are not there yet Where we need to be We are still in debt To our insanities We're going backwards Turning back our history Going backwards Piling on the misery We can track it all with satellites See it all in plain sight Watch men die in real time But we have nothing inside We feel nothing inside We are not there yet We have lost our soul The course has been set We're digging our own hole We're going backwards Armed with new technology Going backwards To a caveman mentality We can emulate on consoles Killings we can control With senses that have been dulled Because there's nothing inside We feel nothing inside We feel nothing inside (We feel nothing, nothing inside) We feel nothin